De første spadestik til det nye Shell tankanlæg i Aalborg Havn øst er allerede taget. Og går det efter planen, er DCC Energi klar til at åbne det spritnye truckanlæg allerede til april. Til den tid får lastbiler, busser og andre tunge køretøjer en ny, lettilgængelig mulighed for at tanke både Shell FuelSave diesel, GTL-brændstof og AdBlue, fortæller Søren Møller Maretti, direktør for mobilitet i DCC Energi, der driver Shell netværket herhjemme.

”Vi bygger nu endnu et nordjysk truckanlæg fra grunden. Det sker som et led i vores strategi om at øge adgangen til Shells brændstoffer for vores transportkunder i denne del af landet. Placeringen i havnen, der er i en rivende udvikling, er rigtig god i relation til den tunge trafik, der her også får endnu en mulighed for at tanke Shell brændstoffer – herunder GTL,” siger han.

Ifølge Søren Møller Maretti er området i Aalborg Havn et strategisk vigtigt område for DCC Energi, fordi den forventede udviklingen i området rummer et stort potentiale for at styrke relationen til transportkunderne.

”På kort sigt styrker det nye truckanlæg vores tilstedeværelse langs en af transportbranchens hovedfærdselsårer. Men også på den lidt længere bane har det nye anlæg i Aalborg Havn en placering, der oplagt kan understøtte det gradvise skifte fra traditionelt brændstof over til f.eks. HVO og på sigt el. Det har vi taget højde for med et fleksibelt design af truckanlægget,” siger han.

Også hos administrationsselskabet bag Aalborg havn, Port of Aalborg, ser adm. direktør Kristian Thulesen Dahl etableringen af truckanlægget som et stærkt bidrag til den rivende udvikling, der lige nu præger hele havneområdet i Aalborg.

”Aalborg havn er et trafikalt knudepunkt som forbindelsesled mellem Skandinavien og resten af Europa, og et vigtigt mål i vores udviklingsstrategi er at styrke infrastrukturen og gøre transportsektoren grønnere. Netop dette bidrager det nye anlæg til. Vi ser derfor store udviklingsperspektiver i det kommende anlæg, og vi glæder os til at se det i fuld vigør,” siger han.

Det nye anlæg får tre baner med dobbeltsidede standere og to satellit-standere. Her får transportkunderne mulighed for at tanke både traditionel diesel, det naturgasbaserede GTL-brændstof og AdBlue. Med etableringen i Aalborg Havn omfatter netværket af Shell tankstationer med truckfaciliteter nu 156 lokationer. Hertil kommer muligheden for at tanke på alle Q8 og F24 truckstationer med Shell Card Erhverv, som dermed kan bruges på 290 truckstationer i Danmark.

Søren Møller Maretti, Direktør for Mobilitet i DCC Energi, 2220 0467

DCC Energi forsyner Danmark med en bred vifte af energiprodukter og brændstoffer. Som et af landets største energiselskaber udvikler DCC Energi løbende forretningen med nye, mere bæredygtige energiformer i takt med, at kundernes behov skifter. Eksempelvis biobrændstoffer, biogas, ladeløsninger til elbilister, varmepumper og varmeservice. Selskabet står også bag Shell tankstationerne i Danmark og forsyner danske lufthavne med flybrændstof. DCC Energi beskæftiger 215 medarbejdere og omsætter årligt for ca. 6 mia. kr. Se mere på www.dccenergi.dk.