Med endnu en stor millioninvestering i det voksende elbilsmarked sætter energiselskabet DCC Energi nu ny fart på opbygningen af et fintmasket netværk af lynladere på landets Shell tankstationer.

Tidligere på året rykkede lynladere ind på fire københavnske tankstationer og en i Vejle. De fem tankstationer får nu følgeskab af yderligere 37 Shell tankstationer fordelt på landets større byer og udvalgte placeringer i provinsen. Det gælder bl.a. tankstationer i Køge, Odense, Assens, Aarhus og Randers, hvor lynladerne nu rykker ind ved siden af benzin- og dieselstanderne.

”Vores tilgang er, at det skal være lige så let og naturligt at lade elbilen, som det er at tanke brændstof. Derfor er lynladning hos os et produkt helt på linje med benzin og diesel og med præcis de samme betalingsmuligheder, som bilisterne er vant til. Det vil sige kortbetaling ude ved standeren med alle de gængse betalingskort eller med Shell Card, der også giver rabatter på el,” forklarer Søren Møller Maretti, direktør for mobilitet i DCC Energi.

”De kommende måneder starter vi næste fase af vores udrulning af lynladere. Dermed kommer vores ladetilbud tættere på endnu flere elbilister. Det er naturligvis en stor øvelse at få opstillet og tilsluttet så mange lynladere til elnettet på relativ kort tid. Men jeg forventer, at vi allerede til foråret er på plads. Så til den tid vil 42 af de i alt 250 Shell tankstationer kunne tilbyde lynladning på et niveau, der gør det muligt at ’tanke’ de fleste nye elbiler fra 20-80 procent på ca. 20 minutter,” tilføjer han.

Inden for to år forventer DCC Energi, at op mod 100 Shell tankstationer herhjemme kan tilbyde lynladning.

Vil dække alle elbilistens behov

Selv om de mest synlige beviser på DCC Energis investeringer i elbilisterne ses på Shell tankstationerne, så rækker ambitionerne, ifølge Søren Møller Maretti, længere end de offentlige lynladere. Sideløbende med, at de første tankstationer i København fik opstillet lynladere i foråret 2022, har virksomheden også lanceret ladeløsninger til både private og virksomheder.

Samtidig har DCC Energi introduceret en ny udgave af det klassiske benzinkort – døbt mobilitetskort. Her indgår elladning på lige fod med traditionelt brændstof, og det nye mobilitetskort åbner døren til roaming på tværs af stort set alle operatører herhjemme. Kortet kan samtidig bruges på mere end 300.000 ladepunkter i resten af Europa.

”Vi kommer til at udbygge vores tilbud til elbilister gradvist. Det er åbenlyst, at der skal store investeringer til for at sikre, at infrastrukturen følger med, når antallet af elbiler på vejene stiger. Vores ambition er at være en aktiv del af udviklingen, både når vi taler egen infrastruktur og partnerskaber med eksempelvis andre ladeoperatører. Men også gennem salg af løsninger til forbrugere og virksomheder, som i stigende omfang efterspørger nemme lade- og betalingsløsninger,” fastslår Søren Møller Maretti.

For mere information

DCC Energi forsyner Danmark med en bred vifte af energiprodukter og brændstoffer. Som et af landets største energiselskaber udvikler DCC Energi løbende forretningen med nye, mere bæredygtige energiformer i takt med, at kundernes behov skifter. Eksempelvis biobrændstoffer, biogas og ladeløsninger til elbilister. Selskabet står også bag Shell tankstationerne i Danmark og forsyner danske lufthavne med flybrændstof. DCC Energi beskæftiger ca. 175 medarbejdere og omsætter årligt for ca. 6 mia. kr. Se mere på www.dccenergi.dk.