Kunde tanker Shell V-Power 100 oktan

Diskussionen har i årevis bølget frem og tilbage. Er det billigste brændstof lige så godt for bilen som de lidt dyrere kvaliteter? Nu viser en undersøgelse, at rensende additiver i benzin kan have en forebyggende effekt i forhold til soddannelse i nogle benzinbiler.

Lige siden Shell lancerede sit første brændstof med særlige renseegenskaber, Shell V-Power, i 2001 har der med jævne mellemrum været sat spørgsmålstegn ved effekten af brændstof med indbyggede renseegenskaber. I årevis har det lydt, at renseeffekten i de bedste og lidt dyrere brændstofkvaliteter var tvivlsom eller i bedste fald ubetydelig.

Nu viser en ny undersøgelse, som FDM står bag, at det kan have en forebyggende effekt i nogle nyere benzinbiler at tilføje additiver til benzinen. På baggrund af undersøgelsen anbefaler FDM nu, at bilister, der har en nyere benzinbil med direkte indsprøjtning enten selv tilsætter renseadditiv til brændstoffet eller tanker benzin, der har tilsat renseadditiver.

”I Danmark er ideen om, at brændstof bare er brændstof en noget sejlivet myte. Det er naturligt, at vi som forbrugere er kritiske over for reklamer, men personligt mener jeg, at der lidt uretmæssigt har været sået tvivl om de gavnlige egenskaber ved brændstof med særlige renseadditiver. Faktum er, at der er forskel på brændstoffer og deres egenskaber er ikke ens. Blandt andet har Shell V-Power benzinen både stærke renseegenskaber og et højt oktantal med de fordele, det giver,” siger Søren Møller Maretti, retaildirektør i DCC Energi, som står bag Shell tankstationerne i Danmark.

”Det glæder mig, at vores argument om, at bilister gør klogt i at holde deres motor ren er både validt og gavnligt. Og måske endnu vigtigere, at der nu er andre end os selv, der direkte anbefaler bilejere, at fjerne og forebygge sodbelægninger på dyser og stempler. Enten ved selv af tilsætte renseadditiv eller tanke et brændstof som Shell V-Power, der har egenskaberne indbygget,” forklarer Søren Møller Maretti.

Moderne biler = højt tryk og ekstrem varme

I dag arbejder bilproducenter med at gøre motorer mindre, men mere kraftfulde. Det øger belastningen i motoren og skaber ekstreme forhold, der forhøjer risikoen for belægninger i forbrændingssystemet. Udviklingen skaber behov for mere avancerede brændstoffer end før hen, da der er brug for at bekæmpe urenheder i motoren. Derfor har alt Shell brændstof i dag forebyggende og rensende egenskaber, forklarer Søren Møller Maretti.

”Med Shell V-Power har vi et af de mest avancerede brændstoffer på markedet. Her bidrager stærke renseadditiver i både benzin- og dieseludgaven til at fjerne belægninger i motoren og holde den ren. Vores Shell FuelSave brændstof indeholder også renseadditiver, som dog ikke er helt kraftfulde nok til at fjerne eksisterende belægninger. Men de hjælper med til at forebygge, at der opstår belægninger,” siger han.

For yderligere information, kontakt venligst

Retaildirektør Søren Møller Maretti, 2220 0467, sma@dccenergi.dk

Om DCC Energi og netværket af Shell stationer

DCC Energi er en af Danmarks store energivirksomheder og forsyner hele Danmark med en bred vifte af brændstoffer og energiprodukter. Selskabet er blandt andet den største forhandler af kvalitetsprodukter fra Shell og Gulf og driver netværket af Shell tankstationer i Danmark. Med afsæt i sikkerhed, kundeservice, stærke partnerskaber og dygtige medarbejdere omsætter DCC Energi årligt for over 9 mia. kr. På hovedkontoret i Nærum nord for København beskæftiger selskabet ca. 125 ansatte. Se mere på www.dccenergi.dk.