Lady filling fuel

Vi starter nu udfasningen af 92 oktan benzin fra de bemandede Shell stationer. Til september er det derfor slut med at tanke 92 oktan på 153 af de 207 stationer i Shell netværket.

Afviklingen af 92 oktan skyldes vigende efterspørgsel. Alene de sidste fem år er 92-andelen af benzinsalget på Shell stationerne faldet 30 procent. I dag udgør salget af 92 oktan under 8 procent. Men beslutningen om at satse på Shells kvalitetsbrændstoffer med oktantal 95 og 99 hænger også sammen med, at 92 oktan er en dårlig forretning for bilisterne.

Opgør med prisillusion

Selv om prisskiltet typisk viser en forskel på 3-4 øre/l mellem 92 og 95 oktan, er det i virkeligheden lige omvendt.

”Det er faktisk en rigtig god nyhed, at vi tager 92 oktan ned fra hylden. Det betyder nemlig enden på illusionen om, at 92 oktan er det billigste benzinvalg for bilisterne”, siger Søren Møller Maretti, retaildirektør hos DCC Energi, som driver netværket af Shell stationer i Danmark.

”Forskellen på energiindholdet i 92 og 95 oktan gør, at 92 oktan er 10 øre dyrere literen. Forklaringen er, at der er 1,3 procent mere energi i 95 oktan. Det svarer til 14 øre/l ved en literpris på 11 kr. Så i virkeligheden sparer du 10 øre/l ved at skifte fra 92 til 95 oktan”, tilføjer han.

Nyt dieselprodukt på vej

Udfasningen af 92 oktan betyder ikke, at tankene på Shell stationerne kommer til at ligge ubrugte hen. I løbet af sommeren sender DCC Energi nemlig et nyt, højkvalitets dieselprodukt ud på det danske marked.

Bilisterne vil indtil videre fortsat kunne tanke 92 oktan på i alt 47 ubemandede Shell Express stationer. Her er produktudvalget, ud over lavoktan, Shell FuelSave Blyfri 95, Shell FuelSave Diesel og visse steder også Shell V-Power 99.

For mere information, kontakt venligst

Retaildirektør Søren Møller Maretti, Tlf. 2220 0467, E-mail: sma@dccenergi.dk

Om DCC Energi

DCC Energi er en hastigt voksende energikoncern i Danmark. Selskabet er den største forhandler af kvalitetsprodukter fra Shell og Gulf og driver netværket af Shell-stationer herhjemme. DCC Energi forsyner Danmark med en bred vifte af brændstoffer og energiprodukter. DCC Energi omsætter årligt for ca. 5,6 mia. kr. og har 125 ansatte. Se mere på www.dccenergi.dk