Som mekaniker, tidligere Formel 1-kører og Shell V-Power ambassadør er brændstof en af Nicolas Kiesas helt store interesser.

”Jeg hører tit, at der ikke er forskel på, om du tanker normal- eller højoktan, standard- eller topdiesel. Det er en sejlivet myte. Hvad end du kører VW Polo eller i en racerbil, spiller brændstoffet ind på, hvor godt din motor kører,” siger han.

Ikke mindst Shell V-Power brændstoffets evne til at fjerne snavs og belægninger i motoren, mens du kører, betyder noget for, hvor godt stemplerne kan arbejde inde i motoren.

”Når du åbner en motor, afslører stemplerne, om du har kørt på Shell V-Power. Brændstoffet hjælper nemlig med at rense belægninger væk, så motoren holdes ren – og en ren motor kører bedre. Det gælder uanset bilens alder og uanset, om du kører på diesel eller benzin,” fastslår Nicolas Kiesa.

Højoktan = mere motorkraft

I benzinbiler har oktantallet betydning for, hvor godt motoren kører - jo højre, jo bedre. Så her er Shell V-Power 100 oktan, ifølge Nicolas Kiesa, et godt match.

”I dag har selv den lille familiebil en relativt højtydende motor, som får mærkbar effekt med et højere oktantal. Det skyldes, at motoren kan køre tættere på sit maksimale, fordi højoktan modvirker, at benzinen selvantænder og giver tændingsbanken. I praksis betyder det, at Shell V-Power 100 oktan sammenlignet med 95 oktan kan give et bedre bundtræk og flere hestekræfter i de fleste biler,” siger han.

Her forklarer Nicolas Kiesa, hvordan Shell V-Power hjælper din bil:

mere omkring Artikler