Nicolas Kiesa: ”Der er forskel på brændstof”
Racerkører og motorekspert forklarer fordelene ved Shell V-Power.
Som mekaniker, tidligere Formel 1-kører og Shell V-Power ambassadør er brændstof en af Nicolas Kiesas helt store interesser.
”Jeg hører tit, at der ikke er forskel på, om du tanker normal- eller højoktan, standard- eller topdiesel. Det er en sejlivet myte. Hvad end du kører VW Polo eller i en racerbil, spiller brændstoffet ind på, hvor godt din motor kører,” siger han.
Ikke mindst Shell V-Power brændstoffets evne til at fjerne snavs og belægninger i motoren, mens du kører, betyder noget for, hvor godt stemplerne kan arbejde inde i motoren.
”Når du åbner en motor, afslører stemplerne, om du har kørt på Shell V-Power. Brændstoffet hjælper nemlig med at rense belægninger væk, så motoren holdes ren – og en ren motor kører bedre. Det gælder uanset bilens alder og uanset, om du kører på diesel eller benzin,” fastslår Nicolas Kiesa.
Højoktan = mere motorkraft
I benzinbiler har oktantallet betydning for, hvor godt motoren kører - jo højre, jo bedre. Så her er Shell V-Power 100 oktan, ifølge Nicolas Kiesa, et godt match.
”I dag har selv den lille familiebil en relativt højtydende motor, som får mærkbar effekt med et højere oktantal. Det skyldes, at motoren kan køre tættere på sit maksimale, fordi højoktan modvirker, at benzinen selvantænder og giver tændingsbanken. I praksis betyder det, at Shell V-Power 100 oktan sammenlignet med 95 oktan kan give et bedre bundtræk og flere hestekræfter i de fleste biler,” siger han.
Her forklarer Nicolas Kiesa, hvordan Shell V-Power hjælper din bil:
Nikolas Kiesa
Titel: Nikolas Kiesa
Varighed: 1 minut og 17 sekunder
Beskrivelse: Ambassadør, Nicolas Kiesa forklarer omkinrg benzin
Jeg er jo mekaniker, så for at passe på min bil blandt andet, så skruer jeg jo i den selv. Det er jo næsten mit lille barn, jeg skifter selv olie regelmæssigt. I det hele taget så lytter jeg meget til min bil, jeg mærker meget efter om den fungerer korrekt. Det er en del af nydelsen ved at køre en tur, det er at lytte efter, at mærke efter om alting har det perfekt.
Oktantallet er brændstoffets evne til at modstå selvantænding. En motor fungerer på den måde at man sprøjter noget benzin ind i den og så er der en gnist fra et tændrør der antænder benzinen. Jo hårdere man presse det her benzin sammen, jo varmere bliver det. Der er en chance for at benzinen så kan selvantænde i motoren. Det er en ukontrolleret forbrænding, og det er ikke noget computeren der styrer motoren kan lide, så den går ind og bakker af og passer på motoren. Man mister så hestekræfter.
Omvendt, hvis man har et højt oktantal, så kan man presse motoren langt mere, og det giver hestekræfter, og ofte også nogle flere kilometer literen.
Additiv pakken er med til at holde din motor ren. Når du antænder brændstoffet inde i din motor, så opstår der nogle sodpartikler, som rigtig gerne vil hæfte sig på stempel og topstykke. Der er additivpakken med til at sørge for at der er langt færre partikler, og at de ikke hæfter sig fast, og forurener motorolien.