November og 10-12 grader i dagtimerne... Når det kommer til det halvårlige skifte mellem sommer- og vinterdæk, er Danmark et svært bilistland. I dag skifter over 80 % til vinterdæk. Problemet er bare, at skifter du for tidligt, risikerer du flere uger på dæk, som bremser dårligere end dine sommerdæk – hvis vejret er lunt. Men skifter du for sent, forringer sommerdækkene dit vejgreb og øger din bremselængde.

Derfor råder dækbranchen generelt til, at vi skifter til vinterdæk, inden temperaturen går under 5 grader. Trods det aktuelle vejr bør det metrologisk set være her i starten af november. Så hold godt øje med vejrudsigten de næste uger. Og husk, at det er bedre at være lidt for tidligt ude end at ende i regulært vintervejr på sommerdæk.

Tjek dine dæks kvalitet

Dækskiftet er også en oplagt anledning til at tjekke dine vinterdæks tilstand i form af dæktryk, mønsterdybde og alder. Det korrekte dæktryk for din bil er angivet i dørstolpen ved førersædet eller på indersiden af brændstofdækslet. Og du bør tjekke dæktryk oftere, end du tror – gerne ved hver 3. optankning. Korrekt tryk er din garanti for, at dækkene præsterer optimalt under alle vej- og vejrforhold.

Det samme gælder mønsterdybden og alderen på dine vinterdæk. Nærmer mønsteret sig lovkravet om 1,6 mm, er det tid til nye dæk. Dækbranchen anbefaler faktisk, at vinterdæk udskiftes allerede ved 3 mm. Og er dine dæk 5-6 år gamle, er gummiet så udtjent og hærdet, at vejgreb og bremseegenskaber er stærkt nedsat. Så husk at tjekke holdbarheden på dine dæk.

Sådan læser du dine vinterdæk

  • DOT-mærket på siden af dine dæk viser dækkenes alder. Fx fortæller (DOT: 3017), at dækket er produceret i uge 30, 2017.
  • Mærkerne ’M+S’ og ’snefnug’ angiver, at du har fat i et vinterdæk. Står M+S-mærke alene, kan det være et helårsdæk.