Kør forår og sommer sikkert i møde

Langsomt, men sikkert kryber termometeret retur mod tocifrede varmegrader. Dermed er det snart tid til det halvårlige skifte mellem sommer- og vinterdæk. For når temperaturen kommer over 7 grader, mister vinterdækkene betydeligt vejgreb sammenlignet med et sommerdæk.

Forklaringen er, at varmen gør vinterdækkets gummi blødere. Det går ud over egenskaber som bremselængde, vejgreb og rullemodstand. Allerede ved 10 plusgrader bliver vinterdæk reelt risikable at køre med. Særligt ved en undvigemanøvre eller katastrofeopbremsning.

Fire huskeråd

Dækfirmaet Michelin har fire gode huskeråd, som forklarer, hvorfor du bør skifte til sommerdæk, når temperaturen runder 7 grader.

  • Fra 7 plusgrader øges slitage af dine vinterdæk, og de får et kortere liv, end du regner med
  • Når temperaturen stiger bliver gummiet i vinterdæk blødere og så stiger bremselængden
  • Bilens styreegenskaber bliver dårligere, når varme blødgør vinterdækkene. På varme dage vil en bil, som kører 70 km/t med vinterdæk, have svært ved at klare en undvigemanøvre
  • På en varm forårsdag har et vinterdæk ca. 15 pct. højere rullemodstand og brændstofforbrug end et gennemsnitligt sommerdæk

mere omkring Artikler

Genvej til mere motorkraft

Shell V-Power indeholder stærke, rensende additiver. De beskytter vitale dele af brændstofsystemet mod belægninger ved at danne en beskyttende film på metaloverflader og fjerne snavs.