
Summen på laboratoriet
F1 handler om adrenalin. Det er overalt. Også på laboratoriet. Nærmere bestemt Shell Track Lab - et mobilt laboratorium, som huser Shell-analytikerne under alle grandprixer. Her arbejder de utrætteligt sammen med Scuderia Ferrari-ingeniørerne om at udvikle de verdensklassebrændstoffer og motorolier, som driver Ferraris F1-biler.
De er en integreret del af Scuderia Ferrari-teamet. Så vi aflagde dem et besøg for at finde ud af, hvordan de håndterer presset.
“Man skal brænde for det for at være på det her team. Gør man ikke det, bliver man indhentet af krav, forventninger og arbejdsbelastning.” Det siger Guy Lovett, Trackside and Logistics Manager, der (sammen med sit team) er ansvarlig for at teste brændstoffer og motorolier til hvert løb.
Et godt brændstof giver bilens motor den kraft, den skal bruge for at konkurrere, mens olierne (eller smøremidlerne) sørger for, at motoren er ren og effektiv. Track Lab-teamet tager prøver af brændstof og olie under hele løbsweekenden og tester dem for at kunne aflægge rapporter til Ferraris ingeniører. Resultatet er, at Ferraris ingeniører ud fra de metallurgiske prøver i olien kan sige, hvilken del af bilen der skal gøres noget ved. Det er det, der gør Shells prøver og analyser så uvurderlige.
Dan Jamieson forklarer opgavens intensitet. “Under en given løbsweekend kan teamet udføre op til 40 tests for Ferrari-ingeniørerne. Hvis der er problemer ved banen, har det konsekvenser for Ferrari-ingeniørerne og selvfølgelig for Ferraris samlede præstation. Det er her, presset kommer ind. Vi vil ikke svigte teamet.”
Der er en hårfin grænse mellem succes og fiasko i F1. Derfor arbejder Shell Fuel Development-teamet året rundt på at forfine sine produkter. Drew forklarer:
“De forbedringer, vi leder efter, er minimale - men ekstremt vigtige. I alle blandinger leder vi efter bedre resultater, uanset hvor små de er. Forskellen mellem 1 eller 2 hestekræfter kan være op til 12 meter. Den forbedring kan gøre hele forskellen sidst i løbet.”
Men før teamet kan arbejde på brændstoffet, skal de sikre sig, at udstyret ankommer fuldt funktionsdygtigt til banen. “Det er ikke så nemt, som det lyder,” griner Dan.
Alan Wardle og Louise Coppack (som også analyserer) smiler ad det. “I Spa havde vi et setup, der tog 12 timer i stedet for de normale 4 timer. Noget af udstyret svigtede, vi havde problemer med strømforsyningen – og selv reserveudstyret virkede ikke. Alt, hvad der kunne gå galt, gik galt. Man er nødt til at improvisere og finde løsninger, have nødplaner – det er et pres, men det er en del af jobbet.”
“Vi kan bare ikke svigte,” siger Dan, og hele teamet nikker samstemmende. “Presset er intenst – især når det kommer til fly-aways (løb uden for Europa). Vi ved ikke altid, hvad vi finder, når vi kommer frem. Vi har lært at vente det uventede.”
Men hele teamet insisterer på, at det er en lille pris at betale for at være en del af motorsportens mest ikoniske institution.
Ian Albiston er leder ved banen og for logistikken. “Vi føler os som en vigtig del af Ferrari-familien. Jeg glemmer aldrig Japan 2003, da Schumacher vandt titlen - jeg sov ikke natten før. Der var så stor spænding. Selve løbet var den rene tortur. Vi nåede det til sidst, men det var virkelig et hårdt løb. Men sikke en aften og nat!”
Mark Wakem (projektleder for smøremidler) og Mike Evans (projektleder for brændstof) er ansvarlige for produktudviklingen i perioden op til hvert løb. Det er et krævende job, men når det lykkes, er det den bedste følelse.
“Ferraris teamleder,” fortæller Mark, “takkede personligt Shell for processen og leveringen af det nye brændstof i Spanien. Selv kørerne takkede os. Det er fantastisk bare at være en del af teamet og få anerkendelse for vores arbejde. Vi ved, at et team ikke er stærkere end det svageste led. Derfor bestræber vi os på at udvikle bedre produkter hele året rundt.”
Mike er enig og siger, at det ikke er ualmindeligt at høre analyser af brændstofblandingen i medierne nu om dage. “2014-reglerne har lagt større vægt på vores arbejde. Vi hørte David Coulthard tale om Shells olieanalyse for nylig. Det viser, hvor integreret vi er i processen. Det er et job, der giver meget.”
Med de seneste regelændringer har brændstof- og olieblandingen aldrig haft en større rolle. Det er godt, at teamet kan klare udfordringen.