
Velkommen til Nicolas Kiesas garage
Så nørder vi motorteknik og brændstof!
Se med når selverklæret motorhoved og tidligere Formel 1-kører Nicolas Kiesa åbner sin motor og viser, hvordan Shell V-Power 100 oktan hjælper din bil godt på vej.
For ifølge Kiesa er sandheden nemlig, at uanset om du er den glade ejer af en Fiat Panda, en motorcykel eller en højpotent Ferrari, så giver Shell V-Power helt konkrete fordele.
Det kan forklares på mange måder. I teknisk sprog og lange manualer. Eller man kan gøre som Kiesa, når han skiller sin motor ad, og trin for trin viser forskellen på en motor, der kører Shell V-Power og en, der ikke gør.
Vi kan afsløre, at det handler om en avanceret additivteknologi, som renser og forebygger belægninger i forbrændingskammeret. Fordi en ren motor kører bedre - og så giver Shell V-Power med et oktantal på 100 helt optimale arbejdsvilkår for din motor. Lyt med.
Shell V-Power fordele med Nicolas Kiesa
Titel: Shell V-Power fordele med Nicolas Kiesa
Varighed: 4 minut og 56 sekunder
Beskrivelse: Ambassadør, Nicolas Kiesa forklarer omkinrg virkningen i din bils motor med Shell V-Power 100 oktan benzin
Transcript:
Velkommen til garagen.
Et af de oftest stillede spørgsmål er, om jeg kan hælde V-power på min Fiat panda, min Polo, min UP, små biler generelt.
Alle tror det kun er forbeholdt Ferrarier, Lamborghini, Porsche, og alt muligt andet eksotisk.
V-Power kan to ting; det kan give nogle flere hestekræfter, hvis man justere bilen ind til det.
Eller hvis motorstyringen som de fleste moderne biler i dag selv går ind mærker lidt på brændstoffet og optimerer til det.
Og så er der additivpakken.
Additivpakken er den del der holder stempelkronen og forbrændingskammeret helt rent.
Og jeg har nogle stempler her i dag som vi kommer ind på senere, og det jeg har tænkt mig at vise i dag er stemplet på min crosser her.
Jeg har ikke kørt andet end V-Power på den her crosser nogen sinde.
jeg ved godt det ikke er et helt sandfærdigt billede og det er ikke en crosser jeg holder særligt meget i kø med. Men essensen af at kan vise Jer om lidt når jeg har skilt motoren af og når vi sætter et nyt stempel i den.
Det er ca. 40 timer gammelt, som er lige i overkanten for sådan er crosser her.
Det er 40 timer gammelt.
Der vil jeg vise jer at der ikke er nogle særlige belægninger i det forbrændingskammer, og det kan sikre en bedre motorgang, længere på literen. Det er ikke så vigtigt på denne her, men det er det ude på marken ude på motorvejen f.eks. når man pendler, og så kan de give nogle flere hestekræfter, og det er det, jeg er interesseret i her.
Nu skiller jeg den ad. – Vi snakkes ved om lidt.
Godt så.
Så fik vi skilt den crossmotor ad.
Jeg har taget det vigtigste med herover på arbejdsbordet for at vise hvad V-Power brændstoffet det kan. Der er 2 ting.
Den rensende additivpakke som er i brændstoffet, og så det selvfølgelig at det er 100 oktan og ikke 95 oktan.
Lad os starte med den rensende additivpakke.
Topstykket her; det er herinde forbrændingen foregår.
Og så har vi en cylinder hvor der kører et stempel op og ned inden i.
Det er på oversiden af det stempel her forbrændingen finder sted op mod det topstykke her.
Vi kan se de fire ventiler der sidder her, og lig mærke til her i udkanten i forbrændingskammeret er der ikke noget sod.
Man kan faktisk se at det er ren rå aluminium på trods af 40 timers kørsel.
Der er heller ikke noget rigtig nævneværdigt sod eller noget på de her ventiler.
Og de her ventiler skal jo slutte helt til.
For når antændingen når gnisten fra tændrøret sprænger skal jo altså holde det her tryk inde. Og jo mere tryk vi har herinde jo flere hestekræfter har man og jo bedre brændstoføkonomi.
Stemplet som kører op er også rent i ydersiden.
Langs kanten her. Men endnu mere vigtigt det er siden af stemplet her. Der smutter altså ikke noget forbi stemplet.
Der sidder jo den her stempelring her.
Og det er altså det, der klemmer ud mod cylindervæggen som skal holde det her tryk inde.
Begynder der at komme sod, altså antænding i det hele taget ned af stemplet, så pakker den her ring ikke godt og så mister vi brændstoføkonomi og hestekræfter.
Går vi ind og kigger ind på oktantallet, hvad er 100 oktan?
Jamen det er brændstoffets evne til at modstå selvantænding.
Selvantænding er når computeren, altså motorstyringen går ind og presser brændstoffet.
Det vil sige forsøge at lave flere hestekræfter med motoren end benzinen er i stand til.
Det der sker, det er at benzin begynder at selvantænde.
Det tændrør vi har her i topstykket det er jo en computer der bestemmer hvornår den gnist skal sprænge.
Og det er ikke helt lige meget.
Når pludselig begynder at presse motoren for meget, så selvantænder brændstoffet, og det hedder tændingsbanken.
Der har jeg 3 eksempler her, jeg vil vise Jer
Vi har eks. Nr. 1.
Det er begyndelsen til enden som jeg kalder det.
Som I kan se her, begynder det at blive mat i forhold til heroppe.
Det her er tændingsbanken. Det er en ukontrolleret antænding, hvor det nærmest er begyndt at ”spise” af stemplet.
Så har jeg et andet stempel her, som i kan se her er det allerede ved at gå galt. Nu mangler der decideret stykker af stemplet.
Og den her stempelring ring mangler, den er faktisk knækket af i de her selvantændinger.
Og så har jeg eks. Nr. 3
Der holder du altså i nødsporet, der er brændt, er decideret hul i stemplet som i kan se her ovenfra.
Og det er når man har presset brændstoffet for hårdt.
100 oktan kan man presse lidt hårdere end 95 oktan og der er vores motorstyringer i dag går hele tiden ind og forsøger at optimere din motors tændingstidspunkt, som det hedder.
Dvs. den prøver at køre med så mange hestekæfter., så god økonomi hele tiden.
Og der afhænger brændstoffet, kan man sige; kvaliteten af, hvor meget af styringen kan presse motoren.
Den har noget der hedder en bankesensor, der lytter til motoren og den kan høre, om den tændingsbanker eller ej.
Er der ingen tændingsbanke, skruer den lidt op. Og sådan bliver den ved lige indtil den rammer det punkt, hvor det banker og så justerer den lidt tilbage.
Der har du én setting for 100 oktan og en lidt lavere setting for 95 oktan.
Der er lidt forskel hvor meget det giver på hver enkelt motor, men for at besvare det første spørgsmål som er stillet inden jeg skilte motoren ad, jamen så gælder det simpelthen alle motorer.
Det er din plæneklipper, Fiat Panda, Ferrari.
Det er hvad som helst du kan hælde V-Power på.
Hvad er oktantal og additiver?
Nicolas Kiesa deler ud af sin store viden om hvorfor benzinens kvalitet og oktantal er mere afgørende end nogensinde for driften af din motor, når det kommer til renlighed og motorgang.
Der er forskel på benzin
Benzin er ikke bare benzin. Der er sammenhæng mellem oktantal og motorydelse. Racerkører og motorekspert Nicolas Kiesa kaster lys over fordelene ved Shell V-Power.
Nicolas Kiesa er Shell V-Power ambassadør
Er racerkører, bilentusiast og Shell V-Power ambassadør.
Han formidler tekniske emner om motorer og brændstoffer.