Nicolas Kiesa har nærmest fået motorteknik og brændstof ind med modermælken. Siden han i treårsalderen kravlede ned i en Go-Cart for første gang, har biler, motorteknik og jagten på de marginaler, der gør en god bil fantastisk, været pulsen og brændstoffet i Kiesas liv.

Som dansk ambassadør for Shell V-Power er netop brændstoffet – eller rettere - forskellen på det, du kan fylde i tanken, en af Nicolas Kiesas store interesser.

”Jeg hører tit, at der ikke er forskel på, om du tanker normal- eller højoktan, standarddiesel eller en topdiesel. Det er godt nok en sejlivet myte. For uanset, om du kører i din nye VW Polo eller i en toptunet racerbil, har dit valg af brændstof betydning for, hvordan og hvor godt din motor kører,” siger han.

Brændstof der renser

Og Kiesa ved, hvad han taler om. Efter en lang racerkarriere i både Formel 1, på Le Mans og i Formel 3000 fordeler han i dag tiden mellem værkstedet i Køge, hvor han arbejder med motortuning på egne og kundernes biler og jobbet som Formel 1-ekspert på TV3.

”De biler jeg selv skruer på, er selvsagt mere ekstreme end din almindelige personbil. Men kigger du ned i en toptunet motor med 1000 HK, viser den meget godt, hvad et topbrændstof som Shell V-Power gør – også i en almindelig bil,” forklarer han.

Især Shell V-Powers effektive renseadditiver, som har evnen til at fjerne snavs og belægninger i motoren, mens du kører, betyder noget for, hvor godt stemplerne kan arbejde inde i motoren.

”Når du åbner en motor, afslører stemplerne, om du har kørt på Shell V-Power eller ej. Er der sod- og koksbelægninger, er det typisk en motor, som ikke har kørt på Shell V-Power, og som gradvist vil få en dårligere motorydelse pga. belægningerne. Modsat får du med Shell V-Power renset belægninger væk, så din motor er sund og velkørende. Det gælder uanset bilens alder, og uanset om du kører i en diesel- eller benzinbil,” siger Nicolas Kiesa.

Højoktan = højere effekt

Særligt for benzinbiler har også benzinens oktantal betydning for, hvor godt motoren faktisk kører. I dag er 92, den laveste benzinoktan. Den findes stadig på nogle få tankstationer, mens de fleste tankstationer primært sælger 95 oktan benzin. Dog finder du Shell V-Power benzin 100 oktan på de danske Shell tankstationer. Og højoktan er et godt match til den moderne motor, påpeger Nicolas Kiesa.

”I dag er bilparken i vid udstrækning turboladet. Selv den lille familiebil har en relativt højtydende motor. Og her får du en mærkbar effekt med et højere oktantal. Så det er ikke forbeholdt sportsvogne. Forklaringen er, at motoren kan køre tættere på sit maksimale, fordi højoktan modvirker, at benzinen selvantænder og giver tændingsbanken,” siger han og tilføjer:

”I praksis gør det, at Shell V-Power 100 oktan giver bedre bundtræk og flere hestekræfter til både almindelige personbiler og sportsvogne.

Velkommen til Nicolas Kiesas garage

Kom med, når Nicolas Kiesa åbner sin motor og viser, hvordan Shell V-Power 100 oktan hjælper din bil godt på vej.

Hvad er oktantal og additiver?

Nicolas Kiesa deler ud af sin store viden om hvorfor benzinens kvalitet og oktantal er mere afgørende end nogensinde for driften af din motor, når det kommer til renlighed og motorgang.

Nicolas Kiesa er Shell V-Power ambassadør

Er racerkører, bilentusiast og Shell V-Power ambassadør.

Han formidler tekniske emner om motorer og brændstoffer.