Kvindelig Ferrari-forsker arbejder på laboratoriet

Summen på laboratoriet

F1 handler om adrenalin. Det er overalt. Også på laboratoriet. Nærmere bestemt Shell Track Lab - et mobilt laboratorium, som huser Shell-analytikerne under alle grandprixer. Her arbejder de utrætteligt sammen med Scuderia Ferrari-ingeniørerne om at udvikle de verdensklassebrændstoffer og motorolier, som driver Ferraris F1-biler.

De er en integreret del af Scuderia Ferrari-teamet. Så vi aflagde dem et besøg for at finde ud af, hvordan de håndterer presset.

“Man skal brænde for det for at være på det her team. Gør man ikke det, bliver man indhentet af krav, forventninger og arbejdsbelastning.” Det siger Guy Lovett, Trackside and Logistics Manager, der (sammen med sit team) er ansvarlig for at teste brændstoffer og motorolier til hvert løb.

Et godt brændstof giver bilens motor den kraft, den skal bruge for at konkurrere, mens olierne (eller smøremidlerne) sørger for, at motoren er ren og effektiv. Track Lab-teamet tager prøver af brændstof og olie under hele løbsweekenden og tester dem for at kunne aflægge rapporter til Ferraris ingeniører. Resultatet er, at Ferraris ingeniører ud fra de metallurgiske prøver i olien kan sige, hvilken del af bilen der skal gøres noget ved. Det er det, der gør Shells prøver og analyser så uvurderlige.

Dan Jamieson forklarer opgavens intensitet. “Under en given løbsweekend kan teamet udføre op til 40 tests for Ferrari-ingeniørerne. Hvis der er problemer ved banen, har det konsekvenser for Ferrari-ingeniørerne og selvfølgelig for Ferraris samlede præstation. Det er her, presset kommer ind. Vi vil ikke svigte teamet.”

Der er en hårfin grænse mellem succes og fiasko i F1. Derfor arbejder Shell Fuel Development-teamet året rundt på at forfine sine produkter. Drew forklarer:

“De forbedringer, vi leder efter, er minimale - men ekstremt vigtige. I alle blandinger leder vi efter bedre resultater, uanset hvor små de er. Forskellen mellem 1 eller 2 hestekræfter kan være op til 12 meter. Den forbedring kan gøre hele forskellen sidst i løbet.”

Men før teamet kan arbejde på brændstoffet, skal de sikre sig, at udstyret ankommer fuldt funktionsdygtigt til banen. “Det er ikke så nemt, som det lyder,” griner Dan.

Alan Wardle og Louise Coppack (som også analyserer) smiler ad det. “I Spa havde vi et setup, der tog 12 timer i stedet for de normale 4 timer. Noget af udstyret svigtede, vi havde problemer med strømforsyningen – og selv reserveudstyret virkede ikke. Alt, hvad der kunne gå galt, gik galt. Man er nødt til at improvisere og finde løsninger, have nødplaner – det er et pres, men det er en del af jobbet.”

“Vi kan bare ikke svigte,” siger Dan, og hele teamet nikker samstemmende. “Presset er intenst – især når det kommer til fly-aways (løb uden for Europa). Vi ved ikke altid, hvad vi finder, når vi kommer frem. Vi har lært at vente det uventede.”

Men hele teamet insisterer på, at det er en lille pris at betale for at være en del af motorsportens mest ikoniske institution. 

Ian Albiston er leder ved banen og for logistikken. “Vi føler os som en vigtig del af Ferrari-familien. Jeg glemmer aldrig Japan 2003, da Schumacher vandt titlen - jeg sov ikke natten før. Der var så stor spænding. Selve løbet var den rene tortur. Vi nåede det til sidst, men det var virkelig et hårdt løb. Men sikke en aften og nat!”

Mark Wakem (projektleder for smøremidler) og Mike Evans (projektleder for brændstof) er ansvarlige for produktudviklingen i perioden op til hvert løb. Det er et krævende job, men når det lykkes, er det den bedste følelse. 

“Ferraris teamleder,” fortæller Mark, “takkede personligt Shell for processen og leveringen af det nye brændstof i Spanien. Selv kørerne takkede os. Det er fantastisk bare at være en del af teamet og få anerkendelse for vores arbejde. Vi ved, at et team ikke er stærkere end det svageste led. Derfor bestræber vi os på at udvikle bedre produkter hele året rundt.”  

Mike er enig og siger, at det ikke er ualmindeligt at høre analyser af brændstofblandingen i medierne nu om dage. “2014-reglerne har lagt større vægt på vores arbejde. Vi hørte David Coulthard tale om Shells olieanalyse for nylig. Det viser, hvor integreret vi er i processen. Det er et job, der giver meget.” 

Med de seneste regelændringer har brændstof- og olieblandingen aldrig haft en større rolle. Det er godt, at teamet kan klare udfordringen.

Guy Lovett og Kimi Raikkonen promoverer Shell-V-power

SHELLS TRACK LAB: I FRONTLINJEN MED SCUDERIA FERRARI

Shells Track Lab-team har fået til opgave at levere teknisk support til Scuderia Ferrari i en hel Formel 1® sæson, og mindst to af medarbejderne er til stede ved alle løb i kalenderen for at bistå med brændstof- og olieanalyse, sikre, at brændstoffet er lovligt, og holde øje med tegn på motorslitage i olien.

Det er uden tvivl en meget priviligeret stilling – frontlinjen af Shells Innovation Partnership med Scuderia Ferrari – som også gør det til et perfekt udsigtspunkt, hvorfra man kan evaluere det arbejde, de to firmaer udfører, for at forsøge at drive det mest succesfulde team i sporten til endnu mere hæder og ære.

“Det er sjovt at arbejde i Formel 1, men den udvikling, Shell foretager sammen med Scuderia Ferrari i toppen af sporten, er virkelig spændende, uanset om man er en af de millioner af fans, der kigger med rundt om i verden, eller kunde på en Shell-benzinstation,” siger Guy Lovett, Shell Motorsport Innovation Manager.

“I 2015 kunne vi tage syvmileskridt på grund af vores tætte samarbejde med alle på Maranello, men det handler ikke kun om præstationer på banen. Shell arbejder sammen med alle sine motorsportspartnere, fordi de er den ideelle testmiljø til at udvikle og fremvise de produkter, vi tilbyder vores almindelige bilkunder. Det arbejde, vi laver med Scuderia Ferrari, er en afgørende faktor i det.”

Ikke mange vil bestride Formel 1’s rolle som en ideel platform, hvor man kan fremvise Shell-produkter og deres tekniske egenskaber. Det gælder især, når man tænker på, at Shell V-Power-racerbrændstof og Shell Helix Ultra med PurePlus Technology-racersmøremiddel leverede uovertrufne 25 % samlet præstationsforbedring til SF15-T Formula 1-powerenheden i 2015, hvilket gav næsten et halvt sekund pr. omgang svarende til gennemsnitligt 30 sekunder over et løb.

Noget af en præstation, og den havde ikke være mulig uden de 21.000 timer, som mere end 50 Shell-forskere dedikerer til Innovation Partnership hvert år. Det er dette engagement, som hjalp Sebastian Vettel til endnu tre sejre i 2015 på vej mod sin tredjeplads i kørernes Formel 1-mesterskab, en præstation, som Shell håber, at teamet kan bygge på i denne sæson.

“Når teamet har succes, kan man kun være stolt af sin rolle i det, og det er et af de store goder ved det arbejde, vi laver,” forklarer Alan Wardle, Shell Trackside Analyst.

Det blev sekunderet af Ian Albiston, Shell Formula 1 Trackside Delivery Manager, som kan udtale sig om det, da han har været en integreret del af Shells samarbejde med Scuderia Ferrari i mere end 15 år.

Han sagde: “Vi føler os virkelig som en del af teamet, når vi er til løbene, og når vi er på fabrikken i Maranello, og der er ikke noget bedre fagligt for os end at se den stejlende hest krydse mållinjen først.”

Tankevækkende ord, men i denne sammenhæng helt forståelige. Det kan være spændende nok i sig selv at arbejde i toppen af sit fag, og det gælder i hvert fald det arbejde, Shells Track Lab-team udfører til daglig. Men når man dertil lægger den spændende Formel 1-verden og en ikonisk institution som Scuderia Ferrari, ville de færreste sige noget til det, hvis det gav en ekstra lille kuldegysning.

Det gælder utvivlsomt for den nyeste rekrut på Shells Track Lab-team, Jennifer Plückhahn, der begiver sig ud på sin første sæson. For en, der er så ung – bare 22 år – kunne det være et frygtindgydende miljø, men hun er vokset op som trainee i Shell og er klar til at bidrage til den omfattende tekniske service, teamet yder Scuderia Ferrari ved alle løb.

Hun siger: “Jeg er virkelig spændt på at komme med på holdet. Jeg har fået erfaring med at teste, og jeg glæder mig til at komme ud til nogle løb. Jeg har også været på Scuderia Ferraris fabrik i Maranello, hvor jeg har arbejdet på det nye fly-away-laboratorium. Det er virkelig cool at kunne bruge min uddannelse hos Shell til noget så spændende.”

Og lige netop det laboratorium, der flyves ud til alle løb uden for Europa, er blevet lavet helt om for at gøre det lettere og derfor mere effektivt at transportere. Formel 1 besøger alle afkroge af verden, og den slags besparelser vil derfor være afgørende for at mindske CO2-udslippet for netop dette Shell-program.

“Formel 1 er kendt for at forfølge innovativ teknologi og materialer fra rumalderen, og fly-away-laboratoriet er ikke anderledes – vi har brugt kulfiber overalt!” siger Trackside Analyst, Drew Stinton, som har haft ansvaret for at lede denne forvandling, hvor laboratoriets vægt er mindsket med omkring 20 %.

“Det arbejde, vi laver til løbene, er afgørende for Scuderia Ferraris præstation, og vi tester op mod 40 brændstof- og 30 olieprøver i løbet af en weekend. Det arbejde, vi har lavet i laboratoriet, er måske mindre håndgribeligt eller synligt for mange, men det er afgørende for Shells søgen efter optimal effektivitet i Formel 1-programmet.”

Det er spændende tider for alle, som er involveret i Shells Innovation Partnership med Scuderia Ferrari, men især for Track Lab-teamet, som sammen vil drive teamet til sin 11. Formel 1-titel i konstruktørernes mesterskab.

Mere i Bilister

Fra bane til vej

Få mere at vide om, hvordan de teknologiske fremskridt, der driver Scuderia Ferrari Formel 1-bilerne, finder vej til dit køretøj via Shell V-Power og Shell Helix.