Du har fyldt op med vores hurtigtvirkende performancebrændstof Shell V-Power 99 oktan, som er beregnet til at virke i motoren med det samme. Men hvad sker der egentlig? Hvordan virker det?

Det handler om kontrol. Firetaktscyklussen i motoren er grundlæggende den samme, som den har været i de sidste 100 år. Detaljerne er dog noget anderledes. I dag handler det om at få så meget energi ud af så lidt brændstof som muligt.

Hvilke fornyelser er det så, der gør en moderne firetaktsbenzinmotor så avanceret?

Variabel ventilstyring

Tidligere åbnede og lukkede indsugnings- og udstødningsventilerne på bestemte tidspunkter, og det dikterede motorens egenskaber og ydelse. Men hvis man ændrer det tidspunkt, hvor ventilerne åbnes og lukkes, får man en motor, som kan yde høje hastigheder og ikke går på kompromis med trækevnen ved lav hastighed.

Variabel ventilstyring opnås ved at ændre indsugningsknastakslens rotationsposition i forhold til udstødningsknastakslen.

Turboladermaskineri med gul baggrund

Valvematic, Valvetronic, MultiAir og meget mere

Derefter ændrer vi, hvor meget og hvor længe ventilerne er åbne. Den bedste måde at ændre, hvor meget og hvor længe de er åbne, er at gøre det kontinuerligt over et bredt interval.

Et spjæld er ikke nødvendigt. Man bruger i stedet indsugningsventilerne til at styre luftstrømmen ved at ændre, hvor meget de er åbne, og det fjerner en stor hindring for luftstrømmen.

Bilproducenterne har brugt år på at designe systemer, som kan åbne ventilen elektronisk eller hydraulisk uden knastakslens begrænsninger. Det opnåede de endelig i 2009, hvor de skabte MultiAir-motoren, som kunne trække med energi fra lave hastigheder og gasse op som en racerbil uden at gå på kompromis med ydelsen.

Og nu kommer det smarte: En elektrisk magnetventil dræner en del af olieflowet i hydraulikrøret af efter behov, op til 60 gange i sekundet, og efterlader resten til at åbne indsugningsventilen. Det er nok det mest betydningsfulde gennembrud inden for stempelmotordesign i de sidste 100 år.

Direkte indsprøjtning

Med direkte indsprøjtning sprøjtes brændstoffet direkte ind i cylinderen. Under let belastning kan det sprøjtes ind, lige før gnisten opstår, tæt på toppen af kompressionsslaget. Du kan faktisk indsprøjte mindre brændstof, end den samlede mængde luft teoretisk har brug for og stadig opnå en korrekt forbrænding.

Til kørsel ved høj effekt indsprøjtes brændstoffet på indsugningsslaget som med indirekte indsprøjtning. Det giver tid til, at der indsprøjtes mere brændstof, og luften køles, når det kommer ind i cylinderen. Det betyder, at blandingen kan komprimeres mere uden at overophede.

Turboladermaskineris luftkompressor med gul baggrund

Turbolader

En turbolader har en turbine, som bruger overskydende energi fra flowet af udstødningsgasser til at drive en luftkompressor - det er så tæt på et gratis powerboost, som man kan få.  Turboen komprimerer luften og tvinger den ind i motoren, så der kan klemmes mere ind i hver cylinder og dermed opnås mere power.

Beskyt det med Shell

Den teknologi, vi har beskrevet indtil nu, handler om at styre firetaktscyklussen, men der er mange flere måder, en moderne motor kan spare energi på. Friktion er ikke ven med effektivitet, så jo nemmere en motors komponenter kan bevæge sig, jo bedre.

Shell-olie smører ikke bare motoren, men renser den takket være de smarte rensestoffer for skadelige aflejringer. Du kan se, hvilken olie der yder optimal beskyttelse til din motor, ved hjælp af Shells LubeMatch-værktøj.

Slagene i fire nemme trin

Trin et

konventionel firetaktsbenzinmotor med indirekte indsprøjtning

Lad os få styr på, hvordan en konventionel firetaktsbenzinmotor med indirekte indsprøjtning virker.

1. Indsugningsventilen åbnes, når stemplet skal til at bevæge sig nedad, og suger dermed en blanding af brændstof og luft ind.

Trin to

Billede af motor, som viser stemplet, der bevæger sig op for at presse brændstof og luft sammen

2. Nu er begge ventiler lukket, og stemplet bevæger sig opad og presser på blandingen af brændstof og luft.

Trin tre

Billede af motor, som viser blandingen af brændstof og luft, som antændes af tændrøret

3. Lige før stemplet når toppen, antændes blandingen af brændstof og luft af tændrøret.

Trin fire

Billede af motor, som viser udstødningsrøret, der åbnes for at udstøde de brændte gasser

4. Udstødningsventilen åbnes, stemplet bevæger sig mod toppen, og de brændte gasser udstødes.

Mere i Privatbilister

Inde i motoren: næring til motoren

Centralt i enhver motor er det brændstof, den bruger, og Shell V-Power 99 oktan er vores bedste performancebrændstof. Lad mig vise dig, hvordan det virker.