Glenn Wilson

Bilingeniør med mere end 35 års erfaring i branchen. Han er en del af Shells Engine and Vehicle Technology-team og har arbejdet med Shell V-Power-brændstoffer fra begyndelsen af udviklingsprogrammet.

Ligesom du og jeg skal have vores “seks om dagen” for at være sunde, skal din bilmotor have en god kost.

Glenn Wilson er bilingeniør og har arbejdet for Shell i mere end 25 år. Hans store erfaring har gjort ham til noget af en motorkostekspert, og han ved præcis, hvad den skal bestå af.

Nøglen til at udvikle vores bedste performancebrændstof er at forstå, hvad der foregår i hjertet af motoren: interaktionen mellem brændstoffet og motorens komponenter. Du vil gerne have, at din bil yder maksimalt, og brændstofvalget kan spille en stor rolle.

Men hvordan virker Shell V-Power 99 oktan? Vi har bedt Glenn om at guide os igennem en motor indefra.

Forbrændingskammeret

Motorens hjerte og lunger, hvor luften suges ind og blandes med brændstof, før det væltes, hvirvles, komprimeres og brændes og derefter sendes ud gennem udstødningen. Det kaldes en firetakts Otto-proces.

I en benzinmotor starter tændrøret forbrændingen og giver en jævn forbrænding, som udvikler tryk og tvinger stemplet ned. Men under højt tryk og temperatur kan nogle benzinbrændstoffer have tendens til at forbrænde spontant. Det kan resultere i en ‘bankende’ lyd, fordi der sker små tilfældige forbrændinger. Som følge af det kan bilen yde mindre, og der kan i de mest alvorlige tilfælde opstå permanente skader. Benzinens oktantal er et mål for, hvor godt brændstoffet kan modstå bankning.

“Timingen af forbrændingen er ekstremt vigtig for effektiv energioverførsel fra det brændende brændstof til motoren. Et højere oktantal giver en tidligere gnist, hvilket betyder, at stemplet kan trykkes mere effektivt ned og i længere tid,” siger Wilson.

Bilmotor med brændstofindsprøjtning

Brændstofindsprøjtninger

Det er brændstofindsprøjtningens opgave at sørge for, at brændstoffet spredes og blandes med luften i det præcise mønster og den mængde, der er behov for. I en dieselmotor skal den indsprøjte brændstof ved højt tryk gennem huller, som ikke er større end et menneskehår.

Nogle brændstoffer kan føre til tilsmudsning af indsprøjtningshullerne, hvilket kan afbryde indsprøjtningsmønsteret og resultere i dårlig forbrænding og krafttab. “Dieselbiler kan være særligt sårbare over for indsprøjtningsaflejringer, og det kan virkelig påvirke indsprøjtningsmønsteret,” siger Wilson.

Bilmotorens indsugningsventiler

Indsugningsventiler

De åbner og lukker flere hundrede gange i minuttet for, alt efter motordesign, at lukke luften eller blandingen af luft og brændstof ind i forbrændingskammeret. I en konventionel firetaktsbenzinmotor med direkte indsprøjtning kan indsugningsventilerne have tendens til at danne aflejringer, hvilket kan have en forstyrrende virkning.

“Hvis benzinindsugningsventilerne har tendens til at danne aflejringer, kan du ende med en motor, der kører med for meget luft under acceleration, så du har mindre kraft og dårligere respons,” siger Wilson.

Shell V-Power 99 oktan er designet til straks at virke på de aflejringer i motoren, der kan mindske ydeevnen.

Stempelringe

Stempelringene er designet til at danne en forsegling mellem stemplet og cylindervæggen og glide op og ned i cylinderen flere tusind gange i minuttet.

“Det er hårdt at befinde sig inde i en motor, især på toppen og bunden af slaget, hvor stemplets hastighed stort set er nul. Det er svært at opretholde smøring, og der kan forekomme friktion mellem stempelringene og cylindervæggene,” siger Wilson.

Interfacet mellem disse komponenter er svært at smøre.  Ringene skal danne en tæt forsegling for at forhindre, at der kommer smøreolie ind i forbrændingskammeret, hvilket kunne føre til øgede emissioner fra motoren, og forhindre, at der trænger forbrændingsgasser ind i krumtaphuset.

Det er her, vi ser endnu et unikt element af Shell-teknologi: “Shell V-Power 99 oktan indeholder friktionsmodifikationsteknologi (FMT), som er designet til at mindske friktionen i vitale dele af motoren, især stempelsamlingen. På den måde hjælper den motoren med at dreje mere frit og frigør derved værdifuld energi, som kan give bedre acceleration og kraft. Det er bare ét eksempel på, hvordan erfaringer fra det tekniske partnerskab med Scuderia Ferrari kan gavne Shells kunder.”

Mere i Privatbilister

Inde i motoren: hjertetilfælde

Det er næsten 150 år siden, at der blev taget patent på firetaktsmotoren, og der er sket meget siden dengang. Vi forsøger at forklare, hvad der sker med dit brændstof, når en moderne motor går i gang.