Hvis dit indtryk af San Franciscos seværdigheder og geografi næsten kun kommer fra biljagten i Bullitt, den legendariske detektivfilm med McQueen fra tresserne, så er det ok. Men pas på, for hvis du tager dertil og prøver at følge den præcise rute, finder du hurtigt ud af, at instruktøren, Peter Yates, led af kroniske kontinuitetsfejl.

Yates lod tydeligvis ikke fakta komme i vejen for en god visuel fortælling, og han teleporterer McQueen fra øst til nord og så syd for byen under biljagten, som varer syv minutter. Du ville aldrig lægge mærke til det eller tage dig af det, hvis du ikke fik det fortalt. Men vi er her selv som en slags detektiver for at finde den bedste rute rundt i byen, så det er den slags, vi gerne vil vide.

Kom før mylderet

Vores rute starter som så mange andre på Union Square, der er opkaldt efter, at det fungerede som samlingspunkt for den amerikanske hær under den amerikanske borgerkrig. I dag er det samlingssted for shoppere og turister, der flokkes hertil for de fine butikker, hoteller og teatre, og det er normalt et mareridt at køre igennem. Men ikke da vi kommer.

Ud på de små timer er det sælsomt stille, da vi kører stejlt opad og nordud af pladsen mod Chinatown, som er et af de største og ældste kinesiske samfund uden for Asien. Vi ignorerer duften af eksotisk mad, der vælter ind i bilen fra restauranterne langs gaderne, og vi bevæger os længere nordpå for at få et godt udsyn til Transamerica-pyramiden, et af San Franciscos kendte vartegn og den højeste bygning i det nordlige Californien.

Vi er nu drejet mod vest og ind på Lombard Street og er på vej mod Golden Gate Bridge. Teknisk set skulle vi nok køre denne del af ruten den anden vej, da den interessante del af Lombard — serien af hårdnålesving, der kaldes ‘den mest snoede vej i San Francisco’ — er ensrettet i modsat retning.

I visse former for lys kan det ligne en illusion, men Golden Gate Bridge lige henne ad vejen føles meget virkelig, da den tårner sig op over os i mørket. Broen var verdens længste hængebro, da den stod færdig i 1937, men den er nu blevet slået af 10 andre.

Vi laver en U-vending på nordsiden og tager en tur mere over Golden Gate og er nu på vej ud til San Franciscos vestside til den øvre del af Great Highway. Denne snorlige vej, der er lige så øde, som østsiden var fuld af liv, løber langs med Stillehavet og er det helt rigtige sted at komme væk fra det hele og ud at surfe. Det er også en hurtig rute til det sidste og på mange måder mest imponerende stop på denne hemmelige rute: Twin Peaks.

En smuk udsigt

Vi drejer til venstre på Sloat, til venstre igen på Portola og til venstre igen på Twin Peaks Boulevard, og vejen bliver dårligere, efterhånden som vi kører opad. Men vi klager ikke, da vi når toppen, for udsigten er intet mindre end fantastisk. Her 280 m oppe i San Franciscos geografiske centrum på denne sjældent klare aften ligger hele byen spredt ud under os i et tæppe af lys.

Vi har dog ikke tid til at blive hængende. Udsigten er her også i morgen, men jeg skal hjem til LA. Vi begiver os ned ad bakken til en sidste tur rundt i den sovende by til ære for Frank Bullitt.

Mere i Bilister

Tokyo

Det er noget helt særligt at køre i hovedstaden i verdens teknologisk mest avancerede land. Motorjournalisten Nik Berg guider os igennem Tokyo på byens mest berømte vej.

Warszawa

Polen er med en blomstrende økonomi og nationale stolthed så stor som nogensinde en stjerne på vej op. Vi sendte den lokale journalist Maciej Pertynski ud på en natlig tur i hovedstaden, Warszawa. Han opdagede en by, der er blevet voksen.