Hvis du tror på alt, hvad du læser i turistguiderne, har den spanske hovedstad aldrig rigtig været noget at skrive hjem om. Den fik sin status af kong Felipe II i 1561. Men den lidt falmede by er nu blevet genoplivet til en af Europas mest energiske legepladser.

Vi cruiser gennem hjertet af Madrids Chueca-distrikt med smukke mennesker omkring os, og vi er helt enige. Viseren rykker fra 01.59 til 02.00, og selvom det ikke er weekend, er der ingen tegn på, at madrilenerne er på vej hjem i seng. Barerne er proppede, fortovene er fyldt med mennesker, og smilende mennesker udstråler entusiasme alle vegne.

veje og gadebelysning i Madrid

Spansk shuffle

I den varme aften er de mange mennesker omkring områderne Chueca og Centro i gang med ‘the shuffle’. De er ikke tilfredse med at blive på ét sted og flintrer mellem barer og mennesker på jagt efter de varmeste favntag, de bedste historier og de mest funky vibes. Vi "shuffler" også. Madrids ry for trafik er legendarisk, og selv nu ud på morgenstunden med endnu en arbejdsdag forude er der masser af mennesker på vejene. Tid til en omvej.

Gaderne er indesluttet og snor sig vildt, men de er dejligt fri for mennesker og anden trafik. Ligesom en vandrutsjebane, der spyr os ud i en fyldt swimmingpool, spytter gaderne, da de endelig holder op med at sno sig, mig ud til det fantastiske syn af Plaza Mayor.

Den et billede på, hvor mægtig en nation Spanien var engang, og de imposante 1600-talsbygninger på pladsen står høje og stolte med statuen af kong Felipe III, der stirrer misbilligende ned på os, i midten. Heldigvis er her ikke andre, og vi smutter rundt på den brolagte plads og udforsker de ni buegange.

Cibelespladsen i fugleperspektiv ved skumringstid

Madrids underjordiske løsning

Vi navigerer ud, smutter gennem trafikken og begiver os nordpå for at se Arco de la Victoria, før den malende trafik fortsætter. Her er det som i de labyrintiske sidegader: Hvor der er vilje, er der en vej rundt i Madrids trafikkaos.

Her dykker vi ned under jorden til en skjult verden. Det er et stort netværk af tunneller med nogle veje, der strækker sig over syv baner, det såkaldte M30-projekt, hvis formål er at lette byens voksende trafikproblemer. Det ville være en dags køretur i sig selv at udforske dette underjordiske vejmekka.

Da dagen bryder frem, har vi lige akkurat tid til at køre omkring det majestætiske Palacio Real, før vi finder vores flugtrute. Vi gasser op en gang mere og begiver os til de lave bakker nord for byen. Vejene er lige så jævne, hurtige og fejende, som Madrid er proppet, kaotisk og langsom – man kan ikke lade være med at køre med et stort smil på læben. Det er den form for fest, vi kan lide.

Mere i Bilister

Brugge

Den klassiske by Brugge er kendt for sine små gader og gågader. Hvordan skulle motorjournalisten Luke Ponsford så finde en fantastisk rute?

London

Læs vores artikel for at opleve London ved daggry - en verden uden trængselsafgifter og trafikpropper