Shell underskriver aftale om salg

Canadiske Alimentation Couche-Tard Inc. køber Shells tankstationer i Danmark.

Shell har i dag underskrevet en aftale med canadiske Alimentation Couche-Tard Inc. om salget af sine tankstationer i Danmark samt aktiviteter vedrørende salg af brændstoffer til industri, erhvervskunder og fly.

Forretningsaktiviteterne vil overgå til Statoil Fuel and Retail A/S, som er et 100 procent ejet datterselskab af Couche-Tard. Salget omfatter en aftale om både at videreføre Shell-brandet og euro-Shell kortet på det danske marked.

”Efter et år med usikkerhed om fremtiden er vi glade for at kunne fortælle både medarbejdere og omverden om salgsaftalen. Couche-Tard er en ambitiøs og dygtig virksomhed, der er velkendt i Shell i og med, at de i forvejen driver over 1000 Shell-brandede servicestationer i Nordamerika,” siger Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i A/S Dansk Shell.

Shell arbejder fortsat målrettet på at finde en køber til raffinaderiet i Fredericia og kan nu fokusere på den del af planen om at sælge alle sine aktiviteter i Danmark. Shells aktiviteter i den danske del af Nordsøen er ikke berørt af aftalen.

Ønsket om frasalg er del af Shells overordnede strategi om at koncentrere sine aktiviteter inden for servicestationer, produktion og salg af brændstof på markeder med større vækstrater end Danmark. Shell har således inden for de seneste år gennemført salg i bl.a. Sverige, Finland, Grækenland, Australien. For snart et år siden blev aktiviteterne i Italien solgt, og for nyligt offentliggjorde Shell en aftale om salg af sine norske aktiviteter til det finske selskab ST1.

”Shells globale forretningsmodel passer langt bedre til store markeder med høje vækstrater i f.eks Asien end til et marked som det danske”, siger Regitze Reeh.

Salget er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse men forventes gennemført i 2015.

Der er 315 tankstationer under Shells paraply i Danmark: 193 selskabsejede stationer, 60 servicestationer, der drives af forhandlere og 62, hvor 7/Eleven driver butikkerne og Shell står for brændstofsalget.

Yderligere information

Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i Shell, mobil 2220 6013, e-mail regitze.reeh@shell.com