Jump menu

Main content |  back to top

News and Media Releases

Danske ingeniørstuderende blandt verdens bedste bilbyggere

Alle danske hold rejser fra årets Shell Eco-marathon med armene højt løftet over hovedet. DTU’s verdensrekordholdere tog igen guldmedaljen for ætanolbiler, Aalborg ingeniører in spe strøg ind på andenpladsen blandt de brintdrevne bybiler og el-raketten fra Ingeniørhøjskolen i Aarhus sluttede på en flot femteplads.

Igen i år kunne tre hold ingeniørstuderende fra Aarhus, Aalborg og Lyngby juble over fornemme placeringer i deres superøkonomiske biler ved weekendens Shell Eco-marathon.

I skarp konkurrence med 198 hold fra universiteter og tekniske skoler i 27 lande i Europa og Afrika strålede de danske deltagere om kap med solen, der bagte over banen og de 40.000 tilskuere, som gæstede banen i Rotterdam.

”Igen har de danske deltagere markeret sig i toppen både resultatmæssigt og med hensyn til innovation. Den gejst de studerende lægger i arbejdet med bilerne er et strålende bevis på, hvad det er Shell Eco-marathon kan: Nemlig sætte en optimal ramme for, at fremtidens ingeniører får chancen for at kombinere teori og praksis under sjove, stressende og virkelighedstro forhold,” siger Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i Dansk Shell. 

Guld til DTU

DTU’s sejrsvante verdensrekordholdere kunne igen i år løfte pokalen i klassen for små bybiler med en forbrændingsmotor. Med næsten 600 km/l (598,98) viste holdet igen vejen for de biler, som vi alle kommer til at køre i om nogle år.

Med præstationen i år kunne de kommende ingeniører fra Danmarks Tekniske Universitet føje endnu en guldpokal til den imponerende samling på værkstedet i Lyngby.

Drama og fornem andenplads

Team Aalborg Energys deltagelse i Shell Eco-marathon anno 2014 blev dramatisk. For med en flot præstation lørdag i form af 575 km/l omregnet fra brint til benzin endte holdet med en samlet andenplads i deres delvist 3D-printede bybil med brintmotor. 

Søndagens forsøg endte dramatisk med en påkørsel fra en konkurrent, en tur i barrieren og en bugsering tilbage til pit-området på ’fejebladet’. Imidlertid holdt lørdagens stærke præstation de nærmeste konkurrenter stangen, og de studerende fra AAU kunne juble over en andenplads i konkurrencen – holdets bedste placering i de seks år, de har deltaget i Shell Eco-marathon.

7000 kilometer på en liter benzin

Det senest tilkomne danske indslag i Shell Eco-marathon - Ingeniørhøjskolen i Aarhus - havde grund til tilfredshed. Deres raketlignende prototype, som dystede i den tætpakkede kategori for elektriske køretøjer, endte med 814,65 km/kWh på en absolut godkendt femteplads.

De ingeniørstuderende fra Aarhus, som både kommer fra skolen i Aarhus og fra afdelingen i Herning, kørte dermed, hvad der omregnet svarer til ca. 7.235 kilometer på en liter 95 oktan benzin.

Om Shell Eco-marathon

Ved Shell Eco-marathon dyster fremtidens ingeniører og forskere i alderen 16-25 år fra 27 lande. Hvert hold stiller med egenudviklede benzin-, diesel-, brint-, el-, solcelle-, gas- eller ætanol-biler. Opgaven er at køre længst muligt på det, som svarer til 1 kWh eller en liter benzin.

De bedste prototype brintbiler klarer omregnet over 9.500 km/liter, mens DTU har rekorden blandt forbrændingsmotorer med 612,29 km/liter. Shell Eco-marathon blev afholdt for 30. gang i år – og for tredje gang på gaderne i centrum af Rotterdam.