Succes for ny Shell-diesel

For et år siden introducerede Shell sin FuelSave Diesel i Danmark og gav tunge køretøjer en genvej til brændstofbesparelser. Millioner af solgte liter senere er konklusionen klar: Chancen for at spare op til 3 pct. alene med en ny diesel har vakt stor opsigt i markedet.

Brændstof er ikke bare brændstof. Det er historien om Shell FuelSave Diesels indtog på det danske marked et klart bevis på. Siden lanceringen af den nye spare-diesel, der har en indbygget brændstofbesparelse på op til 3 pct., for godt et år siden, har Shell Erhverv oplevet stærkt stigende interesse for det nye produkt.

Således ligger salget af FuelSave Diesel til transport- og produktionsvirksomheder langt over Shells egne estimater, fortæller Christopher Mercado, nordisk marketing manager i Shell Erhverv.

”Vores nye diesel og de besparelser den giver til tungekøretøjer i f.eks. transportsektoren og landbruget, har været lidt af en øjenåbner for markedet. Vi håber selvsagt altid, at nye produkter, der ligger titusinder af forskningstimer bag, vil interessere kunderne. Men faktum er, at Shell FuelSave Diesel har fået en overvældende velkomst i markedet,” siger han, og tilføjer.

”Forklaringen er bl.a., at den nye diesel ganske præcist leverer det, virksomhederne efterspørger - nemlig besparelser på driften. Samtidig er det langt fra hverdagskost, at der kommer nye dieselprodukter på markedet i Danmark. Så nyhedsværdien spiller også ind”.

Til dato har rigtig mange af Shells eksisterende kunder i byggeriet og transportsektoren valgt at skifte over på FuelSave Diesel. Men udsigten til ”nemme” brændstofbesparelser har ifølge Christopher Mercado også trukket nye store kunder til.

Shell estimerer, at salget af Shell FuelSave Diesel, alene til erhvervskunder med en hjemmetank i Danmark, har sparet, hvad der svarer til den årlige CO2-udledning fra omkring 300 personbiler*.

Om FuelSave Diesel

Shell FuelSave Diesel forhindrer opbygning af belægninger i motoren og forebygger korrosion i brændstofsystemet. Det øger motorens effektivitet og forbedrer over tid brændstoføkonomien for tunge køretøjer (+ 3,5 tons) med op til 3 pct.**. Samtidig kan brændstoffet medvirke til at reducere vedligeholdelsesomkostninger for f.eks. en transportvirksomhed eller et landbrug, da en ”ren” motor fungerer mere optimalt. Læs mere om Shell FuelSave Diesel på www.shell.dk/dieselerhverv

* Jf. undersøgelsen ”Shell Passenger Car Scenarios” fra Shell Deutschland, 2009, www.shell.de/pkwszenarien. Her bliver en liter diesel forbrændt til ca. 2,63 kg CO2, og det gennemsnitlige brændstofforbrug for en personbil er ca. 7,8 liter/100 km.

** Shells laboratorier i Tyskland og England har testet Shell FuelSave Diesels effekt på tunge køretøjer ved mere end 60.000 kilometers kørsel. Forsøgene dokumenterer 3 pct. lavere brændstofforbrug med Shell FuelSave Diesel sammenlignet med almindelig diesel uden Shells ’fuel economy’ formular. Vejtest hos Shells erhvervskunder har vist resultater på helt op til 5 pct. besparelse med den nye diesel. Besparelser kan variere afhængigt af lastbil/køretøj.