Hvem kører bedst – jyder, fynboer eller sjællændere?

DM i Brændstof

Hvor i landet har vi de bedste økobilister? Det skal afgøres en gang for alle, når Shell FuelSave sætter både håneret og store præmier på højkant og inviterer danskerne til DM i Brændstof.

Er du god til at bremse med gearene? Har du styr på at ramme de grønne bølger? Og mener du, det er tid til at vise dem i de andre ender af landet, hvordan en bil skal køres, når det er økonomien, der bestemmer? Så er muligheden endelig kommet for at træde i karakter, når der for første gang inviteres til DM i Brændstof.

- Med Shell FuelSave har vi over de seneste år gjort meget for at lære danske bilister, hvor meget mere økonomi, man kan få ud af en tank med det rette brændstof og nogle simple køretips. Og med skelen til de mange godmodige drillerier landsdelene imellem, synes vi derfor, at det var oplagt og sjovt at invitere til DM i Brændstof, fortæller Senior Communications Partner Signe Thorup hos Dansk Shell.

Kør med de kendte

I hver af de tre store landsdele leder Shell og NOVA fm efter fem tilfældige danskere, der er friske på at tage udfordringen op. De fem skal quizze om køreråd og vise deres evner til at køre med mindst muligt brændstofforbrug.

Og vinderen får æren af at repræsentere sin landsdel sammen med en kendt holdkaptajn i finalen den 6. juni, hvor vinderen kan tage både bil, brændstof og håneret med hjem. Vinderen får nemlig lov til at beholde den nye Skoda Citigo, der i 2012 blev kåret til årets bil. Nr. to vinder et års forbrug af brændstof til en værdi af 15.000 kr. og nr. tre vinder et halvt års forbrug til en værdi af 7.500 kr.

Claus Elming kommer fra Herning og bliver den ene halvdel af Team Jylland. Zindy Laursen er fra Svendborg og leder an for Team Fyn, mens Mai-Britt Vingsøe kommer fra Stenløse og kører for Team Sjælland. Sammen med hver sin konkurrencevinder skal de den 6. juni konkurrere i at bruge mindst muligt brændstof over fire forskellige etaper, der omfatter både kørsel på landevej, motorvej og i by.

Lidt længere på literen med Casper Elgaard

Før kørslen bliver alle trænet af ambassadør for Shell FuelSave Casper Elgaard, der blandt andet sammen med Trafikstyrelsen har arbejdet for at udbrede en stribe køreråd, der hjælper til at få mere ud af de dyre dråber. Det omfatter blandt andet gearskifte, kørestil, klargøring af bil og så videre. Og altså nu også valg af brændstof.

- Valg af brændstof er naturligvis kun én af de mange faktorer, der gør, at nogen kommer længere på literen end andre. Men der er større forskel på brændstof, end mange tror. Shell FuelSave blyfri 95 og diesel er tilsat et specielt additiv, der blandt andet får stemplet til at glide lettere mod cylindervæggen og dermed giver en bedre brændstoføkonomi. For blyfri 95 betyder det for eksempel, at du i snit kommer 1,9 % længere på en liter, fortæller Signe Thorup.

Deltag på NOVA fm

Er man interesseret i at læse mere om kampagnen og de kendte kørere, kan man læse meget mere på shell.dk.

Alle, der vil deltage, kan fra den 21. til den 25. maj tilmelde sig på novafm.dk. I ugen efter udtrækker radioværterne hver dag lyttere fra hver landsdel, der skal radioquizze om at gå videre og komme ud at køre.

Man kan også følge DM i Brændstof på Twitter: #DMiBrændstof.

Yderligere information: Senior Communications Partner Signe Thorup, A/S Dansk Shell, mobil 41 61 29 77