Secondary Navigation | back to top

Lidt længere på literen

De seneste fem år har Shell FuelSave hjulpet danske bilister til at spare millioner af liter brændstof. Uanset om du kører på diesel eller benzin, lastbil, bus eller personbil er Shell FuelSave genvejen til at få flere kilometer ud af de dyre dråber.
Brochure truck final fuelsave diesel

Mange bække små gør en stor å. Sådan kunne indledningen til eventyret om Shells FuelSave brændstoffer i Danmark passende blive slået an. For siden vi sendte vores spare-brændstof på gaden, har flere tusind af danske bilister, håndværkere, servicefolk, busvognmænd og transportfirmaer kunnet glæde sig at køre lige lidt længere på literen.

De første, der fik fornøjelsen af vores nyudviklede FuelSave-teknologi, var bilister, der kørte på 95 oktan benzin. I foråret 2010 udskiftede vi nemlig vores gamle 95-oktan med Shell FuelSave Blyfri 95. Resultat? Lidt længere på literen uden merpris!

Men allerede i 2012 fik landets mange dieselbilister noget tilsvarende at glæde sig over. Da kom Shell FuelSave Diesel nemlig på markedet. Siden har både privatbilister og virksomheder kunnet glæde sig over en nem og bekvem hjælp til at få mere ud af dieselen. Spørg bare Arla Foods, busselskabet Keolis og Nettbuss, som er nogle af de mange virksomheder, der siden har valgt Shell FuelSave Diesel til.

To veje til samme mål

Fælles for Shell FuelSave Blyfri 95 og Shell FuelSave Diesel er målet om at skabe et brændstof, der hjælper alle køretøjer til en bedre brændstoføkonomi. Men vejen dertil er forskellig.

Vores 95 oktan benzin giver en bedre brændstoføkonomi ved hjælp af det særlige FuelSave-additiv, vi tilsætter benzinen. Det nedsætter friktionen i motoren ved at smøre, der hvor motorolien ikke kan nå. På den måde øger vi energiudnyttelsen af benzinen og giver altså flere kilometer på hver optankning.

I Shell FuelSave Diesel kommer forbedringerne i brændstoføkonomien også fra et unikt additiv. Men her handler det om at forebygge belægninger i motoren og holde brændstofsystemet rent – hele tiden. Det betyder nemlig, at dieselmotoren kører bedre og dermed også længere på literen.

Interne tests har vist, at tunge køretøjer, som busser, lastbiler og landbrugsmaskiner kan få en gevinst på op til 3 pct. med Shell FuelSave Diesel over køretøjets levetid. Men også almindelige dieselbiler har naturligvis glæde af vores diesel. Præcis som bilister, der kører på benzin, har glæde af vores spare-benzin.

Men husk dog, at den korteste vej til at køre længere på literen ligger hos personen bag rattet i bilen. Følger du f.eks. disse kør-grønt-råd, er der op til 10-20 pct. mere i tanken - også for dig.