Ordet Shell dukkede første gang op i 1891 som varemærket for petroleum sendt til Fjernøsten af Marcus Samuel og hans virksomhed. Denne lille London-baserede virksomhed handlede oprindeligt med antikviteter, kuriosa og orientalske strandskaller. De blev så populære – victorianerne brugte dem til at dekorere især smykkeskrin – at de hurtigt udgjorde grundlaget for virksomhedens meget profitable import- og eksporthandel med Fjernøsten.

Ordet Shell blevet ophøjet til virksomhedsstatus i 1897, da Samuel dannede Shell Transport and Trading Company. Det første logo i 1901 var en muslingeskal, men i 1904 blev en kammuslingeskal introduceret som emblem for visuelt at gengive virksomheden og brandnavnet.

Da Royal Dutch Petroleum Company og Shell Transport and Trading fusionerede i 1907, blev sidstnævntes brandnavn og symbol (Shell og kammuslingen) det korte navn og emblem for Royal Dutch Shell Group. Og sådan har det været lige siden.

Shell-emblemets form har ændret sig gradvist i årenes løb i takt med tendenserne inden for grafisk design. Det nuværende emblem blev introduceret i 1971. Tredive år senere er det stadig et af verdens mest genkendelige symboler.

Få flere oplysninger om vores historie i Danmark

Lyden af Shell

Siden starten af det 20. århundrede har Shell brugt musik i visuel og lydlig kommunikation, herunder samarbejde med sangerne Bing Crosby og Sammy Davis Jr. Sammen med soundtrack-komponisten til britisk film og tv Tom Howe introducerede vi i 2015 "Sound of Shell", en lydsignatur, som fanger værdierne og energien i Shell-brandet som en moderne innovativ virksomhed, der arbejder med at opbygge en bæredygtig energifremtid.

Resultatet er en tre minutters orkesterkomposition og en suite af mere end 50 variationer i forskellige musikalske genrer og stilarter. Hver enkelt er baseret på en central melodi, der kan udtrykkes i mange stilarter, fra hårdtslående elektriske guitarer til thailandske og tyrkiske tilpasninger. Det korteste udtryk er et to-sekunders genkendeligt lydspor, der eksempelvis ledsager kammuslingelogoet i slutningen af en Shell-film. Med tiden vil vi gerne have, at lyden genkendes øjeblikkeligt ligesom kammuslingen.

Lyt til det to-sekunders genkendelige lydspor

Se en kort film om, hvordan lyden af Shell blev til

Initiativet #makethefuture

Med vores initiativ #makethefuture stiller vi mennesker verden over et frækt spørgsmål: Hvad hvis dine ideer kunne bidrage til at imødekomme verdens energiudfordringer?

Målet med initiativet er at åbne op for menneskers videnskabelige opfindsomhed og kreative ånd og inspirere dem til at deltage i vores programmer, der har fokus på innovation – for eksempel Shell Ideas360 og Shell Eco-maraton for studerende, Shell LiveWIRE for unge iværksættere og Shell GameChanger for erfarne innovatører.

Verden har mere end nogensinde brug for videnskabsfolk, teknologer, ingeniører og matematikere for at imødekomme verdens energiudfordringer.

Fremskridt i det små

Initiativet #makethefuture fokuserer på innovationer, som er drivkraften bag menneskeligt fremskridt. Det perfekte eksempel er Laurence Kemball-Cook, som kom med en stærk ide til Shells LiveWIRE-program: at renovere en nedslidt fodboldbane i Morro da Mineira, en favela i Rio de Janeiro.

Under overfladen lagde vi ca. 200 kinetiske fliser, der var udviklet af Laurence. Fliserne opsamler den energi, der genereres af spillernes bevægelse, og kombineret med energi fra solpaneler har de lokale nu en delvist vedvarende elektricitetskilde, som er med til at forsyne banelyset med strøm.

Læs mere om initiativet #makethefuture

Mere info om os

Vores virksomhed

Få oplysninger om vores virksomhed og medarbejdere, og hvordan vi voksede fra en lille forretning i London for næsten 200 år siden.

Hvad laver Shell

Shell er en global koncern af energiselskaber og petrokemiske virksomheder. Vi beskæftiger ca. 250 medarbejdere i Danmark.

Du er muligvis også interesseret i

Fremtidens energi

Vi bruger vores knowhow, teknologi og innovation til at levere mere og renere energi til verdens voksende befolkning.

Make the future

We believe the answers to tomorrow’s energy challenges lie in the power of people’s ingenuity, and that together we can #makethefuture today.